Allmänt

Cykelbelysningens historia och lagstiftning

Cykelbelysningens historia och lagstiftning
Cykelbelysningens historia och lagstiftning

Cykellampor började tillverkas redan år 1876, och de tidigaste formerna av cykelbelysning drevs av olja. Från och med 1896 började gasdrivna cykellampor dyka upp och 1899 blev dessa även populära på dåtidens bilar.

De eldrivna cykellamporna började tillverkas så tidigt som 1888 men började inte användas på allvar förrän tio år senare. De tidigare eldrivna cykellamporna bestod av en glödlampa och antingen ett blybatteri eller en dynamo (tändgenerator), en elektrisk generator. Blybatterierna ersattes sedermera av torrbatterier och senare av alkaliska batterier. Tändgeneratorernas effektivitet och tillförlitlighet förbättrades med tiden, och de började monteras på hjulnavet.

Teknikerna för att gjuta plast förbättrades också under årens lopp, vilket gjorde att linsoptiken förbättrades och kostnaderna för att tillverka cykelbelysning minskades. Glödlamporna i cykelbelysningen ersattes först av halogenlampor och senare av högeffektiva lysdioder.

I Tyskland var det tidigare olagligt att använda cyklar utan ett belysningssystem med en tändgenerator, förutom på racercyklar som vägde mindre än 11 kilo. Det gjorde att marknaden i landet för cykelbelysning med högkvalitativa tändgeneratorer stimulerades. Inte förrän den 5 juli 2013 genomfördes en förändring i lagstiftningen som gör att tyskarna idag får använda sig av batteridrivna lampor på sina cyklar.

Gällande lagstiftning kring cykelbelysning

Enligt nuvarande svensk lagstiftning krävs cykelbelysning bland annat fram på cykeln när man som cyklist färdas i mörker. Framlyset på cykeln ska avge ett vitt eller gult sken, och det ska även finnas en röd belysning bak på cykeln. Utöver detta ska även en röd reflex sitta bak på cykeln, en vit reflex fram och organgeula eller vita reflexer på sidorna på densamma. Det är inte tillåtet enligt gällande svensk lagstiftning att ha cykelbelysning med andra färger.

Många av dagens moderna cyklar har även reflexer på pedalerna. Fördelen med detta är att det är enkelt för medtrafikanter att identifiera cyklister, tack vare att pedalreflexerna rör sig enligt den cirkelrörelse som benen gör när man trampar på pedalerna. Allt fler cyklister väljer dessutom att använda sig av ytterligare hjälpmedel för att synas ännu bättre i trafiken, såsom reflexer på armar och ben eller reflexväst. Hur pass mycket belysning du behöver på cykeln beror delvis på om du cyklar längs landsvägar eller i upplyst stadsmiljö.