Allmänt

LED-lampor vs traditionella glödlampor

LED-lampor vs traditionella glödlampor

Det finns flera fördelar med att använda LED-lampor i cykelbelysning istället för traditionella glödlampor. På senare år har stora framsteg gjorts vad gäller produktionen av LED-lampor och även deras ljusstyrka, så till vida att de idag ersätter äldre typer av glödlampor på flera olika områden.

LED-lampor är särskilt användbara på cyklar och anledningarna till detta är bland annat följande:

  • De förbrukar betydligt mindre energi
  • De är mer tillförlitliga och robusta
  • De har ett mer fokuserat strålmönster
  • De kan stråla i olika färger

Effektivitet och strömförbrukning

Den största fördelen med LED-lampor är att de är betydligt mer effektiva än traditionella glödlampor. Glödlampor med tråd blir väldigt varma vid användning, och denna värme är helt enkelt förbrukad energi. LED-lampor å andra sidan håller sig ganska svala vid användning, vilket innebär att en minimal andel energi går förlorad i form av värme.

Tillförlitlighet och hållbarhet

Glödlampor är ganska känsliga till konstruktionen – dess yttre är gjort av glas och kan därför enkelt gå sönder. De lysande trådarna inuti en glödlampa är även de väldigt ömtåliga. LED-lampor är betydligt mer robusta och har inga ömtåliga trådar eller stora glasglober som kan gå sönder.

Strålmönster

Den fördel som kanske är mest relevant för just cykelbelysning är strålmönstret. Traditionella glödlampor utstrålar ljus åt alla håll. De behöver därför en reflektor och en lins för att kunna fokusera strålarna och för att rikta lyset åt det håll det behövs. Alla som någon gång har cyklat på en cykel med ett rostigt eller slitet framlyse vet hur stor skillnad det kan göra för den mängd ljus som faktiskt träffar vägen.

LED-lampor har istället ett fokuserat strålmönster som varierar beroende på lampans design. Det gör att det kan förekomma variationer på allt från några enstaka grader till uppemot 360 grader (vilket motsvarar en glödlampas strålmönster), men de flesta LED-lampor har generellt sett ett strålmönster på mellan 15 och 45 grader. Det är därför viktigt att rätt typ av LED-lampa används i cykelbelysningen, baserat på det strålmönster som krävs. På så vis säkerställer man att cykelbelysningen är fokuserad och riktad precis där den behövs.

Färg på det ljus som utstrålas

LED-lampor finns idag i flera olika färger. Ljusets våglängder, och därmed även dess färg, bestäms utifrån lampans konstruktion. Den enda färgade lampan på en cykel är ju baklyset, så vad spelar egentligen färgade lysen för roll, tänker du kanske?

Svaret på den frågan leder oss tillbaka till effektiviteten. Glödlampor med tråd genererar ett vitt sken som är en kombination av flera olika våglängder (färger) som tillsammans ser vita ut. Vitt och svart är som bekant inte några egna färger. När man monterar en traditionell glödlampa på en röd lins filtreras en stor del av det vita ljuset och bara de röda våglängderna släpps igenom. En stor del av det ljus som produceras av lampan tar sig alltså aldrig ut ur lyset utan går till spillo, vilket ytterligare minskar glödlampans effektivitet. Röda och orangea lampor finns visserligen, men de har fortfarande en glödlampa som producerar vitt ljus som sedan filtreras genom det yttre glasets färgpigment.

Med en LED-lampa kan man välja vilken typ av våglängd som främst ska utstrålas. Därför kan LED-lampor med fördel används till såväl baklyktor på cyklar som bromsljus på bilar, medan vita LED-lampor istället kan användas till framlyktan. Det kan kanske verka som att det inte har någon betydelse, men ljuset i en LED-lampa är till skillnad från ljuset i en glödlampa fokuserat inom ett specifikt omfång av våglängder. När det röda ljuset från en LED-lampa passerar genom det röda filtret på ett baklyse till en cykel, går därför majoriteten av ljusstrålarna rakt igenom filtret.